top of page

Historie školy

Moravská střední škola s.r.o. 

byl založena 1.9. 1992 jako Středisko praktického vyučování Praktik s.r.o. Od 1. 9. 2001 rozšířila své působení ze zabezpečování odborného výcviku pro školy Olomouckého kraje o přípravu vlastních žáků v oborech Aranžér, Prodavač, Kuchař, Číšník-servírka a Kuchař-číšník pro pohostinství a od 2002 i Obchodník. Veřejnosti byla do roku 2006 známá  jako Střední učiliště obchodní a Středisko praktického vyučování PRAKTIK s.r.o. I v těchto letech poskytovala škola praktické vyučování svým žákům a žákům veřejných škol, které zase vzdělávaly žáky školy v teoretickém vyučování.

Od 1. 9. 2006 podle nového školského zákona škola sloučila teoretické i praktické vyučování pro své žáky pod jednou střechou na ulici Pasteurova a pod názvem Střední škola obchodu a gastronomie PRAKTIK s.r.o. S tím také skončilo poskytování služeb střediska praktického vyučování pro veřejné školy. K původním oborům postupně přibyly obory nové - Gastronomie a obory výtvarné, kvůli kterým došlo od 1.9.2010 k rozšíření názvu školy o slovo design. Po rozšíření nabídky o obor Ekonomika a podnikání pak již nastal čas školu přejmenovat tak, aby název byl jednoduchý, výstižný a snadno zapamatovatelný a nepodléhal při dalších případných změnách oborové nabídky nutnosti opět název měnit. Tato  poslední změna od 1. srpna 2017 zapsala školu do rejstříku škol a školských zařízení pod názvem Moravská střední škola s.r.o.

Škola je dlouhodobým členem Sdružení aranžérů České republiky, Asociace kuchařů a cukrářů ČR, její učitelé jsou členy České asociace barmanů. Je rovněž členem Okresní hospodářské komory v Olomouci. 

V řadě soutěží gastronomických, výtvarných i obchodních žáci naší školy dosáhli medailových pozic ať už při prezentaci přímo školy, např.na veletrzích fiktivních firem. nebo jako členové juniorské sekce AKC. Informace o aktivitách a úspěších žáků školy můžete najít na webové stránce školy nebo na facebooku a instagramu školy.

Virtuální prohlídka

Zkoušky Cambridge

Moravská střední škola s.r.o. je přípravným centrem pro mezinárodně uznávané zkoušky Cambridge English Qualifications.

Připravujeme žáky na certifikát úrovně FCE, který odpovídá podle CEFR (Společný evropský referenční rámec pro jazyky) úrovni B2, středně pokročilý mluvčí (Upper-intermediate English)

Klademe důraz na všechny dovednosti potřebné ke zvládnutí této úrovně anglického jazyka.

Uživatel jazyka mající úroveň B2 dokáže porozumět hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru. Dokáže se účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro kteréhokoliv účastníka interakce. Uživatel jazyka na této úrovni B2 umí napsat srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlit své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností.

Porozumění

ČTENÍ
Se znalostmi na úrovni B2 rozumíte článkům a zprávám zabývajícími se současnými problémy, v nichž autoři zaujímají konkrétní postoje či stanoviska. Rozumíte textům současné prózy.

POSLECH
Rozumíte delším promluvám a přednáškám a dokáže sledovat i složitou výměnu názorů, pokud téma dostatečně znáte. Rozumíte většině televizních zpráv a programů týkajících se aktuálních témat. Rovněž rozumíte většině filmů ve spisovném jazyce.

MLUVENÍ

Na úrovni B2 se dokážete účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími. Dokážete se aktivně zapojit do diskuse o známých tématech, vysvětlovat a obhajovat své názory.

Dokážete se srozumitelně a podrobně vyjadřovat k široké škále témat, která se vztahují k oblasti vašeho zájmu. Umíte vysvětlit své stanovisko k aktuálním otázkám a uvést výhody a nevýhody různých řešení. 

PSANÍ

Jsou-li vaše znalosti na úrovni B2 dokážete napsat srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat souvisejících s vašimi zájmy. Umíte napsat pojednání nebo zprávy, předávat informace, obhajovat nebo vyvracet určitý názor. V dopise dovedete zdůraznit, čím jsou pro vás události a zážitky osobně důležité.

 

Žáci mohou získat certifikát v autorizovaném zkouškovém centru při Univerzitě Palackého v termínech, které určuje Britské centrum Olomouc. Více informací najdete na stránkách https://www.knihovna.upol.cz/pobocky/britske-centrum/

cambridge  certifikát

BRITSKÉ CENTRUM KNIHOVNY UP JE AUTORIZOVANÝM ZKOUŠKOVÝM CENTREM SPOLEČNOSTI CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS & ASSESSMENT 
PRO POŘÁDÁNÍ ZKOUŠEK CAMBRIDGE ENGLISH.

V OLOMOUCI A ŠIROKÉM OKOLÍ MÁ NEJDELŠÍ TRADICI  (OD R. 1992).

Jak Vás zvýhodní certifikát Cambridge English u maturitní zkoušky, přijímacích zkoušek na VŠ či jinde zjistíte na: 

Žáci mohou získat certifikát v autorizovaném zkouškovém centru při Univerzitě Palackého v termínech, které určuje Britské centrum Olomouc. Více informací najdete na stránkách:

Usmívající se studium studentů v knihovně

Vybavení školy

Kmenové učebny
 

Jsou zařízené moderním nastavitelným školním nábytkem, úložnými prostory, keramickými tabulemi a audio-video technikou, ve všech učebnách jsou dataprojektory s plátnem a ozvučením pro prezentace nebo Smart Boardy. Ve všech učebnách i prostorách školy je také  přístup na internet - připojení Wi-Fi. Zatím sedm kmenových učeben je klimatizovaných. 

Jazyková učebna
 

Učebna s moderním vybavením jako jsou Chromebooky, Smart Board, dataprojektor, výukové PC programy, jazykové časopisy a knihy, odborné publikace pro výuku jazyků, nástěnné mapy, slovníky.

Tři klimatizované počítačové učebny
 

dvě s 23 a jedna se 17 moderními počítači, dataprojektory a plátny, výukovými PC programy pro různé odborné i všeobecně vzdělávací předměty. Všechna PC pracoviště školy mají připojení k internetu. 

2 klimatizované učebny pro výuku počítačové grafiky a CAD programů
 

každé ze 17 pracovišť je osazeno novými výkonnými grafickými počítači a grafickými tablety. Pro výuku výtvarných oborů škola používá řadu programů - Adobe Creative Cloud, dále programy pro výuku 2D a 3D - program Cinema 4D, dále Rhinoceros, Archi CAD, pro obor Aranžér je využíván Corel Draw. Jedna z těchto učeben, která vznikla nově v r. 2023 v rámci programu IROP, je umístěna na odloučeném pracovišti na ulici Rokycanova blízko nákupní galerie Šantovka.

Ateliéry
 

pro výtvarné obory škola disponuje speciálními učebnami - ateliéry kresby a malby s malířskými stojany, stoly pro výtvarnou výchovu, ateliéry navrhování s pracovními stoly a zařízením pro navrhování, modelování a další techniky. škola pro výtvarné obory průběžně stále zlepšuje materiálně technické zázemí. Kmenové a odborné učebny pro výtvarné obory jsou soustředěny ve 2., 3. a 4. patře školy.

Grafické studio
a fotoateliér

 

obsahuje  soustavu speciálního plotru a tiskárny i pro velkoplošný tisk, moderní výkonné PC s 25´monitory pro počítačovou grafiku a práci s fotografií a s videem, videokamery, digitální fotoaparáty vyšší kategorie pro výuku fotografování a digitální fotografie a řadu dalšího vybavení.

Učebna pro výuku hudební nauky a hry na hudební nástroj
 

Se zapsáním nového oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika škola buduje nové učebny. První z nich pro výuku hry na hudební nástroj je vybavena novými digitálními piany a variabilním sezením, keramickou tabulí, dataprojektorem plátnem a ozvučením pro výuku hudební nauky s didaktikou. Učebna je umístěna v 2. patře.

Speciální učebny pro praktické vyučování
 

cvičná kuchyň s konvektomatem v profi nerez provedení sloužící pro výuku oborů kuchař i  pro odborné gastronomické workshopy nebo k pronájmu, učebna stolničení s různorodým  vybavením pro kvalitní výuku oboru číšník-barman, učebnu pro obor Prodavač a 2  učebny s cvičnými výlohami a vitrínami pro výuku oboru Aranžér. Také tyto učebny jsou klimatizovány.

Fitsál
 

vznikl v roce 2009 pro výuku tělesné výchovy. Je vybaven pro posilování, kruhový trénink a na prostor méně náročné aktivity a výuku didaktiky tělesné výchovy. Kromě něho škola využívá pro výuku tělesné výchovy tělocvičny v DDM a TJ Sokol a venkovní veřejná hřiště v okolí školy.

Účast na projektech

Projekty školy od roku 2006 do 2024.

Od r. 2006/2007 byla SŠOG PRAKTIK s.r.o. jako pilotní škola zařazena do systémového projektu Kvalita 1 - Nová závěrečná zkouška (více informací www.nuov.cz) a ve školním roce 2006/2007 ověřovala jednotné zadání závěrečné zkoušky v oborech vzdělání 65-51-H/002 Kuchař-číšník pro pohostinství, 66-51-H/004 Prodavač - smíšené zboží a 66-52-H/001 Aranžér. V r. 2007/2008 dále ověřovala jednotné zadání závěrečné zkoušky v oborech vzdělání 66-51-H/017 Prodavač - průmyslové zboží, 65-53-H/001 Číšník, servírka a 65-52-H/001 Kuchař.

Od školního roku 2008/2009 škola automaticky pokračovala v projektu Kvalita 2 - Nová závěrečná zkouška a organizovala závěrečné zkoušky opět s jednotným zadáním ve všech svých oborech. Kromě certifikátů nové závěrečné zkoušky od té doby získávají naši žáci také Europass.

Pedagogičtí pracovníci školy z jazykové sekce se jako externí pracovníci Cermatu podíleli na přípravě a ověřování  nového modelu maturity.

V letech 2006 - 2008 a 2010 ve spolupráci s Počítačovou službou s.r.o., realizátorem projektu  Návrat do práce, pořádala škola rekvalifikační kurzy Kuchařské práce a Prodavač. Další rekvalifikační kurzy škola pro Počítačovou službu s.r.o. uspořádala v létě 2010.

Od roku 2008/2009 byla škola partnerem v projektu  Vzdělávání pro budoucnost v Olomouckém kraji. Realizátorem  projektu  byla o.s. EUFORALL ve spojení s CEPAC. Cílovou  skupinou  projektu byly děti a  mládež z  9  dětských domovů v Olomouckém kraji. Škola se zapojila do realizace modulu Praktické dovednosti.

Od školního roku 2011/2012 začala škola spolupracovat se vzdělávací agenturou Republikové centrum vzdělávání a pořádá pro ni rekvalifikační kurzy zakončené profesní kvalifikační zkouškou oboru Specialista maloobchodu - Prodavač a Skladník. V roce 2013 proběhl v březnu speciální  projekt "Podpora 50+ v Olomouckém kraji", zaměřený na kvalifikaci Prodavač.

V době od 4.12. do 13.12. 2009 se škola zapojila do mezinárodního gastronomického projektu "Sapori e saperi in cattedra" - Alchimie del centro Europa ve Florencii v Itálii, spolu s maďarskou školou gastronomie z Budapešti a italskou školou Datini z Prata. Počátkem března 2011 a 2012 úspěšně proběhly druhý a třetí projekt "Sapori e saperi in cattedra", do kterých byla znovu zapojena naše škola, spřátelené soukromé školy z Bratislavy a Polského Těšína a opět také budapešťská a italská škola, v r. 2012 nově škola rumunská. Podrobnosti se můžete dozvědět v sekci Akce. V únoru - březnu 2014 se konal v pořadí již IV. běh této velmi přínosné akce. Akce Sapori e Saperi je součástí mnohem širšího projektu Life Beyond Tourism, zaštítěného nadací pana Romualda Del Bianco. (více na www.lifebeyondtourism.org)

 

Každoročně se škola zapojuje do projektu Šance a Světluška a sběru šatstva pro Diákonii Broumov stejně jako do ekologického projektu Ukliďme si svět.

V lednu 2010 žáci školy uspořádali finanční sbírku ve výši téměř 5000,- Kč na podporu dětským obětem zemětřesení na Haiti.

Adopce na dálku

Žáci školy se v roce 2011 zapojili do projektu Arcidiecézní charity Praha Adopce na dálku.  Tento projekt od r. 1993 prostřednictvím příspěvků od dárců z České republiky pomáhá dětem z nejchudších rodin ze zemí především 3. světa,  které z finančních důvodů nemohou chodit do školy nebo by z ní museli předčasně odejít.

Díky příspěvkům žáků školy můžou "adoptované" děti získat vzdělání přímo ve svém přirozeném kulturním prostředí a tím, společně s dalšími rozvojovými projekty, zároveň podpoří rozvoj celé své komunity.

Evropské peníze školám

Škola se v letech 2012 - 2014 zapojila do projektu OPVK "Evropské peníze školám". V rámci tohoto projektu škola vytvořila svůj projekt s názvem Moderní výukové metody na SŠ PRAKTIK, který byl zaregistrovaný pod číslem CZ.1.07/1.5.00/34. Cílem projektu je v rámci šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT vytvořit sady výukových materiálů pro práci s ICT technikou ( tzv. digitální učební materiály) pro různé předměty ze tří oblastí - společenskovědní, přírodovědné a odborné, vyučované na škole: Anglický jazyk, Český jazyk, Literatura a kutura, Společenskovědní základ, Informatika, Matematika, Biologie, Chemie, Dějiny umění, Aranžování, Propagace, Technologie výtvarná, Fotografování, Potraviny a výživa, Stolničení, Technologie, Administrativa, Management, Právo, Ekonomika, Účetnictví a Odborný výcvik, a tím zkvalitnit výuku, zavádět moderní výukové činnosti, metody a formy práce, které jsou přínosem jak pro rozvoj žáků, tak i pedagogů. Kromě šablony III/2 v rámci projektu škola podpořila profesní růst pedagogů - učitelů cizího jazyka formou jazykových intenzívních zahraničních (šablona II/5) a tuzemských (šablona II/4) metodických kurzů s cílem zkvalitnit výuku cizích jazyků.
Digitální učební materiály jsou k dispozici všem učitelům školy ve společně sdíleném prostoru serveru tzv. Public 1. Seznam všech materiálů najdete v sekci Dokumenty školy. V létě 2014 vznikla Databáze výstupů projektů z OP VK, kde je možné získat i materiály vytvořené na naší škole.

Program celoživotního učení

V srpnu 2013 byl zahájen společný projekt zaměřený na žáky výtvarných oborů se střední školou v německém Lübecku v rámci programu Comenius pod názvem Kunst baut Brücken (Umění staví mosty), zkráceně Kuba. V rámci tohoto bilaterálního partnerství studenti výtvarných oborů obou škol vytvořili společně tvořit umělecká díla, v rámci výměnné návštěvy svých vrstevníků poznali jinou kulturu, zvyky a obyčeje. Vrcholem I. etapy vzájemné spolupráce byla červnová velká výstava pro veřejnost v galerii Biblio v Olomouci, druhá etapa projektu na podzim 2014 uzavřela projekt podobnou výstavou v Lübecku. Olomouc i Lübeck mají mnohé společné, obě města jsou zapsána v seznamu Unesco, jsou to historické perly i moderní města.
Informace a fotogalerii k projektu najdete na facebooku školy a v sekci Galerie na webových stránkách školy.

Teenage Studenti zdvižením ruky
bottom of page